dinsdag 17 maart 2020

In BEWEGING door KUNST, kunstzinnige inspiratie voor elke huiskamer


Wat als de musea gesloten zijn, je niet naar je creatieve cursus kunt en het ook niet mogelijk is andere sociale uitstapjes te maken? Hoe zorg je ervoor dat je dan in beweging blijft, ook mentaal? In deze blog deel ik kunstzinnige inspiratie voor elke huiskamer of ziekenhuiskamer. Lees het en ga met de tips aan de slag, om zo in BEWEGING te blijven door KUNST!


Via de website http://artsandculture.google.com of de app ‘google Arts & Culture’ kun je (in je eigen taal) kunstwerken bekijken. Het is mogelijk te zoeken op kunststroming (zoals impressionisme, surrealisme etc.), maar ook op kunstenaar, medium (olieverf, aquarel etc.), historische figuren en gebeurtenissen en plaatsen. Een aantal kunstwerken kun je via de zoomfunctie van dichtbij verkennen, je kunt musea virtueel inkijken en ook je eigen ‘Art Selfie’ maken. Ik vind dit een leuke app waar je uren in kunt ronddwalen, informatie kunt zoeken en met name kunt genieten van allerlei vormen van kunst en cultuur.



Op de website http://www.avrotros.nl/kunst krijg je tips te zien wat er te zien is/ was op televisie, wat er te zien is in musea (kijk via ‘nu te zien’ toch binnen in musea waar je nu niet heen kunt) en daarnaast geeft de site inspiratie via artikelen; ontdek bijvoorbeeld alles over de Rembrandt in ‘Tussen kunst en kitsch’. Ik vind dit een superleuk site om te kijken en vooral ook terug te kijken. Ik heb al heel wat tentoonstellingen en musea bezocht zonder ook maar één stap over de drempel te zijn geweest. Ik kijk altijd met veel plezier naar de uitzendingen waarin Jeroen Krabbé duikt in het leven van een kunstenaar (Van Gogh, Gauguin, Picasso en nu Chagal)! Kijk je mee naar ‘Krabbé zoekt Chagal’? Maken we er gewoon een sociale activiteit op afstand van. 


Naast Google Art & Culture en Nederlandse kunst en cultuur televisie, kan ik ook de digitale encyclopedie aanraden: http://nl.wikipedia.org en www.wikiart.org . Wiki Art is helaas nog niet in het Nederlands beschikbaar, maar plaatjes kijken kan in elke taal. Breng eens een bezoekje aan Wiki Art en als je meer wilt weten (in het Nederlands) over een kunstwerk, kunstenaar of stroming; gebruik dan Wikipedia. Beide sites hebben ook een app waarop je uren kan rondstruinen. Ik gebruik deze sites om mijn kunstkijklessen voor te bereiden; de resolutie van de afbeeldingen is over het algemeen goed genoeg en de afbeeldingen en tekst zijn eenvoudig te kopiëren en plakken naar mijn presentatieprogramma. Voor deze kunstkijklessen ga ik trouwens ook regelmatig de kunstwereld in met http://kunstmeisjes.com (ook een aanrader). Eens kijken hoeveel mooie kunstkijklessen ik de komende tijd kan voorbereiden vanaf de sofa… 

Ben je lid van de bibliotheek? Leen dan een e-book over kunst, cultuur of een ander onderwerp waar je door in beweging komt. Je kunt maximaal 10 e-boeken tegelijk lenen en na 3 weken levert de app ze automatisch weer voor je in. Handig hè?! Wie geen lid is, kan nu toch via de ‘luisterbieb’ audioboeken lenen. Kun je lekker een boek lezen met je ogen dicht, hoe fijn is dat?! Kijk voor de mogelijkheden op www.bibliotheek.nl

En we gaan meteen nog even door op de audiomogelijkheden, want er zijn ook diverse podcasts te beluisteren vol kunstzinnige inspiratie. Wat dacht je van de podcast ‘In het Rijks’ die door luisteraars wordt benoemd als ‘interessant en leerzaam, hoog niveau, geweldig en fijne presentatie’. Zelf ben ik fan van de ‘kunst maakt gelukkig podcast’ van Karin Haanappel (http://kunstmaaktgelukkig.nl/podcast/). Zij vertelt niet alleen allerlei feitjes over kunst(geschiedenis), kunstwerken en kunstenaars; haar manier van vertellen maakt mij super enthousiast, ik merk dat heel mijn brein in beweging komt. Hoe gaaf is dat?! Podcasts kun je trouwens luisteren via ‘Spotify’ (een gratis account is mogelijk), You Tube of een speciale Podcast app op je tablet of smartphone. Zonder app kan natuurlijk ook, gewoon via de website op je computer. 

Ben je na al dat lezen, kijken en luisteren klaar om zelf aan de slag te gaan? Kijk dan op YouTube naar filmpjes die door vele hobby- en professionele kunstenaars online zijn gezet. Bob Ross is natuurlijk wereldberoemd (de patiënten in het ziekenhuis noemen hem nog wel eens met het verzoek of ik ook een ‘Happy tree’ wil schilderen). Maar zoek ook eens op filmpjes over kunstzinnige technieken,  zoals aquarelverf, pastelkrijt, wolvilten etc. Handig is wel om te zoeken op een materiaal wat je in huis hebt liggen of wat je evt. kunt bestellen via een webshop, zodat je ook daadwerkelijk met al je inspiratie in beweging kunt komen. Behalve You Tube kun je ook op Instagram inspiratie opdoen, veel van mijn collega’s maken inspirerende filmpjes met ideeën voor kunst en creativiteit. Met de hashtags (#) kunst, kunstzinnigetherapie en vaktherapie kom je al een heel eind. 


Deze blog is een beginnetje met mogelijkheden om door KUNST in BEWEGING te blijven, gewoon vanuit je huiskamer. Ik ben benieuwd welke beweging je gaat maken, houd je me op de hoogte? Wie weet, breng je mij dan ook weer in BEWEGING door jouw KUNST. Lijkt me leuk!

Superleuk als je deze blog deelt;
graag wel met vermelding van de bron & auteur. :-) 

Yvonne Peschier
Vaktherapeut beeldend (kunstzinnig therapeut) / Docent Kunst Kijken (VTS-coach)/ HBO-docent
yvonne@kunstzinnigetherapie.info
www.kunstzinnigetherapie.info

Blijf in beweging door kunst en creativiteit!