maandag 3 februari 2020

Ode aan de deelnemers van 'Kracht door Kunst'


Kracht door Kunst, een EMPOWERMENT workshopreeks voor slachtoffers van seksueel geweld. In de rol van (kunstzinnig) coach heb ik met survivors (dat past  beter in empowerment dan het woord slachtoffers) workshops gevolgd bij diverse Rotterdamse kunstenaars. Een avontuur wat in 2019 al pionierend begon en in 2020 weer verder mag uitrollen. Wat een bijzonder project, zo mooi dat ik mijn steentje mag bijdragen!

Beste Survivors,

Met moed en dapperheid zijn jullie dit avontuur aangegaan. Niet wetende wat je kon verwachten van het creatief bezig zijn, niet wetende wat je kon verwachten van het contact met lotgenoten, niet wetende wat je kon verwachten van de docenten (kunstenaars) of coach. Jullie zijn het avontuur aangegaan en hebben doorgezet, ook als het moeilijk was.

Het aanwezig zijn was soms al een hele opgave. Anderen ontmoeten, verhalen horen van de ander en daarmee omgaan. Je eigen verhaal: wat vertel je niet, wat vertel je wel en op welk moment en met welke woorden? De geluiden van het creatief bezig zijn, dat wat tevoorschijn komt in kleur, vorm en beweging; soms waren de ervaringen behoorlijk pittig. Wanneer vraag je hulp? Wanneer zeg je even nee om jezelf te beschermen? Hoe ga je om met prikkels van de anderen of prikkels uit de omgeving?

Het groepsproces kon steunend zijn, zo werd er uitgekeken naar de volgende workshop, het moment de anderen weer te zien en samen weer verder op weg te gaan. Soms was het groepsproces ook moeizaam: als deelnemers afvielen, de groep daardoor uitdunde of verwachtingen uiteenliepen. De uitdaging was dan om meer op het eigen proces te focussen en buiten de workshopgroep om toch in verbinding te blijven, iets wat heel goed is gelukt!

De workshops gaven ook een mogelijkheid om te ervaren even helemaal in het hier en nu te zijn en alle zorgen te vergeten. De rust aan tafel en de lachende gezichten waarin ontspanning te lezen was. De wonderlijke ontdekkingen, zoals ik wist niet dat ik dat kon, ik ben trots op wat ik gemaakt heb, het beeld geeft me kracht, hoop en vertrouwen. En ook: wat leuk om de stad eens anders te zien en meer over elkaar te horen door de vragen onderweg. Wat een lekkere lunch!

Tot slot, bij het afronden van de workshops en de evaluatiegesprekken hoeft het niet klaar te zijn. De meesten van jullie willen iets betekenen voor de Aanpak Seksueel Geweld, meedenken over de tentoonstelling ‘Kracht door Kunst’ of op een andere manier zich inzetten in de aanpak tegen seksueel geweld. In de evaluatiegesprekken zag ik stuk voor stuk krachtige deelnemers, die van hun kwetsbaarheid hun kracht hadden gemaakt of op weg waren hun kracht hiervan te maken. Wat een empowerment! Wat ben ik trots op jullie! Ik hoop dat we in 2020 weer veel survivors door de kunstworkshops kunnen steunen in hun kracht te komen, zodat zij (net als jullie) kunnen voelen en zeggen ‘dat het niet voor niets is geweest’, ‘dat er altijd een weg is’ en ‘ik mag er zijn en weet dat ik nog leuk ben ook!*.

Als je iemand bent of kent voor wie de kunstworkshops iets zouden kunnen betekenen, stuur dan een mail naar yvonne@kunstzinnigetherapie.info . Dan stuur ik je de flyer met meer informatie en kun je onderzoeken of het bij je past. Wie weet, zie ik je daarna terug bij een van de groepen die dit jaar starten met de workshopreeks.

Yvonne Peschier



coach Empowermentworkshops Kracht door Kunst
yvonne@kunstzinnigetherapie.info 

* Deze‘Ode aan de deelnemers van Kracht door Kunst’ komt uit mijn speech die ik in 2019 bij het kerstdiner aan de deelnemers heb voorgedragen.