maandag 11 mei 2020

Ondernemen vanuit je eigen kracht


In verbinding met jezelf, je cliënt en je omgeving

Collega vaktherapeuten vroegen mij of ik wilde vertellen hoe ik dat doe: ondernemen. Het idee was een lezing op een studiedag van de beroepsvereniging in een grote zaal medio mei 2020. Terwijl ik mijmerde over wat ik zou zeggen, in mijn omgeving vroeg hoe men mij zag als ondernemend vaktherapeut en mijn verhaal stapje voor stapje steeds concreter werd, kwam er een ongenodigde bezoeker uit het verre oosten en belandden we met elkaar in een surrealistische werkelijkheid…

Toch kwam er een lezing en kon ik in de online collegezaal 70 collega’s vaktherapie ontmoeten en mijn verhaal vertellen. Voor wie er niet online bij kon zijn of voor wie ook benieuwd is; bij deze mijn verhaal over ondernemen vanuit je eigen kracht!

In verbinding met jezelf: de situatie/ cliënt als spiegel
Begin bij jezelf en kijk naar binnen...
Voor mij begint alles bij jezelf en is het heel belangrijk jezelf goed in beeld te houden. Onderzoek wat een bepaalde situatie met je doet en wat dit over jou zou kunnen zeggen. Het kan zijn dat je cliënten in je praktijk krijgt, die een bepaald gevoel bij jou oproepen; onderzoek dit eens, wat zegt dit over de situatie, wat zegt dit over het hier en nu en wat zegt dit over jou. Het kan zijn dat je door het contact met de ander je bewust wordt van je eigen thema’s, dat oude pijn wakker wordt en vraagt om aandacht. Kijk er eens naar en onderzoek het eens om helder te krijgen wat jij nodig hebt. Ook de huidige situatie, waarin we gingen van ‘niets aan de hand’ tot ‘blijf thuis’; wat doet dit met jou, wat zegt dit over jou, herken je dit patroon (van gedachtes, gevoelens, handelingen) b.v. vanuit momenten waarop je het in het verleden moeilijk had. Onderzoek het eens en probeer helder te krijgen wat jij nodig hebt.

Mogelijk kun je wat zelftherapie geven; nodig jezelf dan gewoon uit in je eigen praktijkruimte en ga aan de slag met jouw thema/ hulpvraag. Waar je ook aan zou kunnen denken is collegiale consultatie (want misschien kan die ene collega jou wel wat verder helpen), supervisie, intervisie, onderwijs (ik heb regelmatig cursussen gevolgd waartoe cliënten mij onbewust toe hadden aangezet), iets ontwikkelen (ik verkoop sinds kort ook wenskaarten), me-time, meditatie enz. Het kan van alles zijn, zolang het jou maar verder helpt en je sterkt in je eigen kracht. Bewustwording en persoonlijke ontwikkeling; naar binnen kijken via de ander, wat een rijkdom!

In verbinding met je cliënt/ samenwerkingspartner en omgeving
Beweeg mee met de tijd.
Mijn grootste tip is: denk in mogelijkheden, beweeg (vanuit je eigen kracht) mee met de ander en kom met een plan. Door de surrealistische werkelijkheid waarin we nu zitten, kan het misschien niet meer op de manier waarop je het gewend was. Ik wil je uitnodigen te onderzoeken wat nog wel kan of hoe het wel kan. Misschien ga je wel beeldbellen met je cliënt of bezorg je een pakketje aan huis met materialen en oefeningen. Misschien maak je een inspiratieboekje voor nog meer cliënten/ patiënten dan je normaal zou kunnen ontmoeten. Misschien neem je jouw oefening op en bereik je via YouTube of Instagram niet alleen jouw cliënt/ patiënt, maar mogelijk nog veel meer (potentiële) cliënten. Dit meebewegen met de tijd en het blijven aansluiten bij wensen van de doelgroep biedt ook weer kansen tot creatief denken, tot ontwikkelen van nieuwe werkvormen en dus tot innoveren van je praktijk. Omdenken en kansen pakken, het houdt je in beweging en dat geeft vast energie!

Geef je wel eens iets cadeau? Ik merk bijvoorbeeld dat schrijven bij mij past en deel daarom regelmatig een blog over kunst en therapie. Deze blogs deel ik op sociale media en ik stuur ze ook (met een persoonlijke noot) naar de cliënten uit mijn praktijk voor wie de inhoud zou kunnen aansluiten. Via mail, app, telefoon en post kan je op allerlei manier in contact blijven met je cliënten en samenwerkingspartners. Blijf in contact, ik heb regelmatig ervaren dat de ander zich dan uitgenodigd voelt ook in beweging te komen. Wist je trouwens dat ik door mijn blogs gevraagd ben om een nascholing te verzorgen? Je kunt door deze cadeautjes dus behoorlijk wat in beweging krijgen! Nu niet direct gaan bloggen hè, zoek de vorm die bij jou past, waarin jij in je kracht staat.

Onderzoek hoe je over wilt komen.
Heb je wel eens onderzocht welk beeld de ander van jou zou (kunnen) hebben? Kijk eens door de ogen van een potentiële cliënt/ samenwerkingspartner/ werkgever naar jouw website, sociale mediakanalen, folder/flyer en google jezelf eens… Kijk ook eens wat je aanspreekt bij anderen (ook niet therapeuten) en vraag je af waarom het jou juist wel of juist niet aanspreekt. Kijk zo breed mogelijk, onderzoek! Maak een plan: hoe wil je overkomen, wat (of eventueel ook wie) heb je daarvoor nodig en hoe ga je dit bereiken? Blijf dicht bij jezelf en denk in haalbare stappen. Uiteraard schaaf je je plan gedurende het proces steeds weer bij.

Ik vind dat wij een prachtig vak hebben, ik geloof er voor de volle 100% in, sta ervoor en draag dit ook uit. Vaak ontmoet ik precies die persoon die mij een stapje verder kan helpen of krijg ik een verzoek wat op dat moment precies bij mij aansluit. Ik heb overigens zelden een compleet uitgewerkt plan, wel een idee, een richting, wat eerste stappen en het vertrouwen dat het wel komt. Ik ben niet bang om fouten te maken. Tegelijkertijd geef ik mezelf ook wel de tijd voor ik iets online zet; tijd om te oefenen, te perfectioneren, feedback te vragen of te zorgen dat tekst en beeld bij elkaar passen. Ik deel graag mijn successtory's en geniet ook enorm van de successtory's van collega vaktherapeuten. Wat hebben we toch een rijk vak dat we op zoveel creatieve manieren onze inspiratie over kunnen brengen!

Bedankt collega's dat jullie mij gevraagd hebben te vertellen over ondernemen; deze uitnodiging heeft mij geholpen bewuster te kijken en te onderzoeken, iets waar ik altijd een hoop energie van krijg! Ik hoop dat deze blog (en de recente online lezing) voor jou ook een uitnodiging mag zijn bewuster naar je eigen ondernemerschap te kijken. Vind je het fijn als ik eens met je mee kijk, heb je specifieke vragen of behoefte aan tips die passen bij jouw praktijk; neem gerust contact op, ik denk graag met je mee! 


Yvonne Peschier
vaktherapeut beeldend/ docent kunst kijken/ hbo-docent

Kansen zien, ervoor gaan en je eigen 'product' in de markt zetten.