Dit jaar
bestaat mijn praktijk 5 jaar, een mooie reden om eens de aandacht te besteden
aan de doelgroep die ik de afgelopen jaren het meest in de praktijk heb gehad:
kinderen.
Kunstzinnige therapie bij kinderen
Als de balans tussen lichaam, ziel en geest verstoord
is, geven kinderen signalen. Dit kunnen lichamelijke of sociaal-emotionele
signalen zijn zoals buikpijn, hoofdpijn, astma, eczeem, piekeren, nachtmerries,
somberheid, bedplassen, nagelbijten, pesten of gepest worden, (faal)angst,
onzekerheid, concentratieproblemen, nare gedachten hebben…
Kunstzinnige therapie kan helpen deze balans weer te
vinden. Zo kan een angstig kind weer zelfvertrouwen ontwikkelen, een
overbeweeglijk kind leren omgaan met grenzen of een somber kind weer kleur
leren ervaren en in beweging komen.
Kunstzinnige therapie kan ondersteuning bieden bij
ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD of autisme. Kunstzinnige therapie kan
tevens ondersteunend werken bij kinderen met leesproblemen en dyslexie. De
bovengenoemde signalen kunnen ook bij deze kinderen voorkomen, naast de
problematiek van de stoornis.
Het fijne van kunstzinnige therapie is, dat er niet
altijd een gesprek nodig is. Zo kunnen ook kinderen die moeilijk kunnen
communiceren zich toch uiten. Daarbij is het creatief en kunstzinnig bezigzijn
iets wat kinderen over het algemeen graag doen.
De boom-huis-mens-tekening
In deze blog
wil ik graag de aandacht besteden aan één van mijn vaste opdrachten: de
boom-huis-mens-tekening. Deze tekenopdracht geef ik zowel aan het begin als aan
het einde van het traject. Dezelfde tekenopdracht dus, zodat goed zichtbaar kan
worden wat de ontwikkelingen zijn. In de laatste sessie, waarin we (het kind, de
ouders en ik) terugblikken op het hele traject, kijken we goed naar de twee
tekeningen. Wat zien we? Wat valt op? Hoe voelt het? Herken je dit?
Zo had ik
laatst een meisje die op de eerste tekening een mensfiguurtje had getekend die
gebogen stond en hard aan het werk was (aan het sneeuwscheppen). Op de laatste
tekening stond het figuurtje rechtop en stond er een schommel in de buurt om
lekker te kunnen spelen. Ik vroeg het meisje zo te gaan staan als in de
tekeningen en aan te geven hoe het voelt. Bij de tweede houding begon ze te
stralen, zo voelde ze zich nu, ze was enorm gegroeid gedurende het traject!
Een ander voorbeeld van hoe goed de
boom-huis-mens-tekening zichtbaar maakt wat de ontwikkelingen zijn, is van de
4-jarige Huub. Kijk en vergelijk. In slechts 12 weken tijd is Huub ontzettend
gegroeid. In de tekening wordt het zelfvertrouwen goed zichtbaar: Huub durft
weer, voelt zich vrij en blij, hij loopt niet meer vast, begint gewoon en merkt
dat het lukt. En dit is exact het beeld op sociaal-emotioneel gebied: Huub kan
praten over zijn gevoelens, is weer vrolijk en blij en in de klas laat hij zich
nu ook zien (op een fijne manier).
Uiteraard kun je nog veel meer informatie aflezen uit de
boom-huis-mens-tekening, die je samen met je observaties en in gesprek met de
ouders kunt interpreteren.
Wil je meer weten over de effecten van kunstzinnige therapie
voor kinderen? Lees dan ook mijn blog kunstzinnige therapie brengt kinderen spelenderwijs in balans.