De
boeken zijn gekaft, de agenda is nog vrijwel leeg; het nieuwe schooljaar is
begonnen. Het is altijd weer even inkomen na zo’n lange zomervakantie waarin
niets moet en alles mag. Waar voor de een het nieuwe schooljaar vol zit met
uitdagingen van nieuwe leerstof, wordt het voor de ander een uitdaging vooral
het hoofd boven water te houden met de grote hoeveelheid huiswerk. Veel
scholieren kampen met concentratieproblemen, maar daar is wat aan te doen.
In
mijn praktijk begeleid ik naast volwassenen en basisschoolkinderen ook
scholieren en jongeren. In deze levensfase speelt het meedoen een grote rol:
sociale contacten, erbij horen, steun van anderen, samen leuke dingen doen,
maar ook zorg voor de ander. Zo maakte een middelbare scholiere zich ontzettend
veel zorgen om een goede vriendin die leed aan een ernstige ziekte. De zorgen
hadden grote invloed op haar dagelijkse leven: ze sliep slecht, zat niet lekker
in haar vel, had moeite met concentreren, moeite met hulp vragen en ze had
moeite het overzicht te houden over haar agenda.
In
de therapie hebben we eerst ingespeeld op het ontspannen: het hoofd leegmaken
door al tekenend en schilderend vooral in de sfeer te blijven, met mooie, fijne
kleuren, een rustige penseelstreek en lettend op de ademhaling. Als het werk af
was, bekeken we het vaak van verschillende kanten en bespraken we of dat juist
wel of niet fijn voelde en waar dit dan aan lag. Met de tips voor thuis ging ze
wisselend aan de slag: soms met veel enthousiasme, de andere keer vergat ze de
tips toe te passen.
Na
verloop van tijd kon ze de zorgen iets meer van zich afzetten en konden we de stap maken
naar het waarnemend tekenen. Ze koos een afbeelding die ze mooi vond en die nog
redelijk overzichtelijk was. Stap voor stap tekenden we de afbeelding na,
werkend vanuit het geheel met grote kleurvlakken naar meer details en vorm.
Door deze manier konden we overzicht houden over het geheel, daarbij steeds
afstand nemen en alle details plaatsen in de context van het groter geheel. We
hebben meerdere keren aan de tekening gewerkt, waardoor ze ervaren heeft dat
iets niet in één keer af moet zijn en dat je (als je weer fris kijkt) soms
ineens ziet wat er moet gebeuren. Ze heeft toen ook het natekenen thuis
uitgeprobeerd.
Tot
slot zijn we aan de slag gegaan met geometrisch tekenen. Wiskundige (ze had overigens een
hekel aan wiskunde) vormen verschenen op het papier met behulp van een passer,
geodriehoek, liniaal en diverse tekenmaterialen. We bouwden de figuren op in
moeilijkheidsgraad, moesten steeds goed kijken of het nog klopte en konden na
afloop als beloning het geheel (op geordende wijze) kleur geven en er zo
kunstwerkjes van maken. Ze raakte ontzettend enthousiast en ging ook thuis (en
soms ook tijdens de les op school) geometrisch tekenen. We bespraken op welke
momenten ze het beste de oefeningen kon inzetten: voorafgaand en tussen het
huiswerk maken door en steeds beperkt qua tijd; ze zette daarvoor een timer in.
Ze leerde te voelen wanneer haar concentratie afnam, zette dan de oefeningen in
en pakte daarna het leerwerk weer op. Vol trots liet ze de geometrische
kunstwerken zien die ze thuis had gemaakt.
De
laatste sessies van het traject hebben we de frequentie afgebouwd en niet meer
wekelijks afgesproken. Ook gaf ik haar de opdracht na te denken in hoeverre ze
mij nog nodig had. In de sessies hebben we een start gemaakt met het tekenen
van een Keltisch vlechtwerk; ze vond het leuk het voorbeeld te ontwarren en
stapje voor stapje haar eigen vlechtwerk te creëren. De laatste keer kwam ze
vol vertrouwen en met een stralende lach mijn atelier binnen, ze was er klaar
voor af te ronden: ze maakte zich minder zorgen, had een betere concentratie en
dit werd bevestigd door de goede cijfers van de laatste proefwerkweek. Vol
vertrouwen kon ze nu haar eigen therapeut zijn als het nodig was: schilderen bij
zorgen, waarnemend tekenen om afstand te nemen en overzicht te houden en
natuurlijk het geometrisch tekenen om haar concentratie te stimuleren.
En
zorgzaam als ze was, heeft ze zelfs verschillende klasgenoten kunstzinnige
therapie aangeraden. De kracht zit ‘m wat haar betreft in de creatieve insteek
en de individuele benadering. Dus beste ouders en docenten van scholieren, denk
eens aan kunstzinnige therapie als je je zorgen maakt om een leerling. Vaak betaalt de aanvullende zorgverzekering daar ook nog een stukje in mee.
Meer
informatie en aanmelden: www.kunstzinnigetherapie.info
Praktijk 'Kunstzinnige Therapie Yvonne Peschier'
Geometrisch tekenen: ordenen, structureren, overzicht houden; ook concentreren kun je leren! |
Praktijk 'Kunstzinnige Therapie Yvonne Peschier'